Digitaal aanvragen

De ISD Bollenstreek biedt u de mogelijkheid om uw aanvraag digitaal in te dienen. Hiervoor hebt u DigiD nodig. Hoe werkt digitaal aanvragen? Wij leggen het u graag uit.

DigiD (spreek uit: ‘Diegiedee’) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan controleren.

Op aanvraag ontvangt u van DigiD hiervoor een inlogcode. Voortaan kunt u met één inlogcode terecht bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen.

Hoe verkrijgt u een persoonlijk DigiD?

Voor het verkrijgen van uw gebruikersnaam met wachtwoord, hoeft u zich maar één keer aan te melden. Dat gaat eenvoudig:

  • Stap 1
    Op www.DigiD.nl gaat u naar ’Aanvragen DigiD’. Automatisch opent zich het DigiD-aanvraagscherm, herkenbaar aan het DigiD-logo.
  • Stap 2
    U vult vervolgens uw Burgerservicenummer (BSN), geboortedatum, postcode en huisnummer in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. DigiD stuurt dan per post een persoonlijke activeringscode naar uw (huis)adres zoals u bekend bent bij uw gemeente.
  • Stap 3
    Door de activeringscode samen met uw gebruikersnaam met wachtwoord in te vullen op het DigiD-activeringsscherm (via het digitale loket van de overheidsinstelling of direct via www.DigiD.nl, kies voor ‘Activeren DigiD’) activeert u uw registratie. U bevestigt nogmaals uw wachtwoord, of u kiest voor een nieuw wachtwoord. Met dit wachtwoord kunt u voortaan gebruik maken van een groeiend aantal elektronische overheidsdiensten.

Algemeen

Uw DigiD kunt u gebruiken voor elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen, niet alleen voor de ISD Bollenstreek, maar voor de gehele overheid. DigiD is een initiatief van de overheid om haar elektronische dienstverlening richting burgers te verbeteren en te vereenvoudigen. Voor meer informatie over DigiD kunt u ook terecht op de website www.DigiD.nl

Digitaal aanvragen

Op de website van de ISD Bollenstreek kunt u bepaalde aanvragen digitaal indienen. Op de pagina van de regeling staat of u digitaal een aanvraag kunt doen.
 

Meer informatie of vragen?

Belangrijk

Hebt u alle gegevens bij de hand? De verbinding wordt verbroken als u 15 minuten geen gebruik maakt van het digitale loket. Het kan zijn dat dan uw gegevens verloren gaan. Zorg er daarom altijd voor dat u binnen 15 minuten een activiteit uitvoert (bijvoorbeeld door op een knop of een link te klikken) om zo de verbinding actief te houden.

Krijgt u een melding dat de verbinding mogelijk niet veilig is, dan raden wij u aan om bij deze melding uw aanvraag stop te zetten.

Er zijn phishingmails in omloop waarin u wordt gevraagd uw DigiD gegevens te verifiëren. Verwijder deze valse e-mails direct en klik niet op de links in de e-mail. Phishing of identiteitsfraude betekent dat criminelen op slinkse wijze bankrekeningnummers, creditcardnummers, wachtwoorden en pincodes ontfutselen via internet. Met deze informatie proberen ze geld van uw rekening te halen. Vooral wanneer banken te maken hebben met technische storingen of cyberaanvallen, proberen criminelen toe te slaan.

Tips bij foutmeldingen

  • Kijk bij de internetopties van het programma (browser) dat u gebruikt (bijv. Internet Explorer, Chrome of Firefox). Kies daar voor ‘geschiedenis wissen’ (afhankelijk van de browser). Sluit daarna internet af en probeer het opnieuw.
  • Gebruikt u een oude versie van de internetbrowser? Zorg dan dat u een nieuwe versie installeert.
  • Mocht u problemen blijven houden sluit uw computer helemaal af en probeer het na een half uur opnieuw.
  • Blijft u problemen houden neem dan contact met ons op.