Nieuwsbrief - maart 2025
De nieuwsbrief van de ISD is bestemd voor raads- en collegeleden. De nieuwsbrief verschijnt maximaal vier keer per jaar. Naast algemene informatie ontvangt u een bijlage met managementinformatie. Reacties op de nieuwsbrief kunt u mailen naar info@isdbollenstreek.nl.
Nieuwsbrief ISD Bollenstreek
De nieuwsbrief van de ISD Bollenstreek (ISD) is bestemd voor raads- en collegeleden. De nieuwsbrief verschijnt maximaal vier keer per jaar. Naast algemene informatie ontvangt u een bijlage met managementinformatie. Reacties op de nieuwsbrief kunt u mailen naar info@isdbollenstreek.nl.
Managementrapportage 3e en 4e kwartaal 2024
In de bijlagen vindt u per gemeente informatie over de afgehandelde aanvragen inclusief de gemiddelde doorlooptijden, aantal uitkeringsgerechtigden op de 1e van de maand, aantal loonkostensubsidie, aantal actieve voorzieningen Zorg (Wmo en Jeugd Pgb) en het aantal voorzieningen Schulddienstverlening
Dagelijks Bestuur (DB)
De belangrijkste onderwerpen waar het DB de afgelopen maanden over gesproken heeft zijn: premies Collectieve aanvullende zorgverzekering 2025, beheersmaatregelen Wmo, Uitvoeringsregels Wmo 2024, Inkoopstrategie Hulp bij het Huishouden, Schuldenpreventie en schuldhulpverlening jongeren, Ondermandaat eenmalige energiecompensatie Teylingen, Basisdienstverlening Schuldhulpverlening, Convenant Lokale Overheid, Tarieven Regiotaxi 2025, Tegemoetkoming meerkosten personen met een beperking of chronische problemen, Pgb tarieven 2025, benoeming nieuwe leden commissie bezwaar, wijziging Regeling Klachten, resultaten Cliëntervaringsonderzoek Wmo, voortgang uitgaven 2024 en definitieve BUIG-budgetten, Uitvoeringsbesluit en Uitvoeringsregels Wmo 2025 (inclusief normenkader Hulp bij het Huishouden), Normenkader 2024, Bestuurlijke boetes, samenloop Participatiewet en Beschermd Wonen, Jaarplan Planning en Control 2025, vergoeding Cliëntenraad, opdracht uitvoering Maatschappelijke Zorg, benoeming MT-leden ISD, huisvesting ISD, overgangstarief Hulp bij het huishouden en nieuwe aanbesteding begeleiding.
De agenda’s en verslagen van het DB kunt u vinden op: onze website onder Organisatie.
Algemeen Bestuur (AB)
Het belangrijkste onderwerp waar het AB in de afgelopen periode heeft gesproken is: verlenging van de opdracht Maatschappelijke Zorg.
De agenda’s en verslagen van het AB kunt u vinden op: onze website onder Organisatie.
Nieuwe samenstelling managementteam ISD
Per 1 februari 2025 is het nieuwe managementteam van de ISD van start gegaan. Uit het in 2024 uitgevoerde formatieonderzoek bleek dat gelet op de groei van de organisatie het aantal MT-leden minimaal was. Daarnaast gaat een lid van het managementteam met vervroegd pensioen. Vanaf deze datum zijn we gestart om per gemeente te gaan werken. Voordeel hiervan is dat medewerkers goed op de hoogte zijn van de sociale kaart van hun gemeente en werkzaam zijn bij Voor ieder 1 van hun gemeente.
Aantal uitkeringsgerechtigden gestegen
Zoals uit de managementinformatie blijkt is het aantal uitkeringsgerechtigden in 2024 gestegen en het aantal IOAW/IOAZ afgenomen. Bij de IOAW/IOAZ is sprake van een daling van 58 naar 48. Bij de Participatiewet is het aantal gestegen van 1204 (1 januari 2024) naar 1239 (1 januari 2025). Het afgelopen jaar zijn meer mensen ingestroomd dan uitgestroomd. De belangrijkste redenen van instroom zijn nog steeds nieuwkomers vanuit het COA, verhuizing, wijziging gezinsnorm, einde Werkloosheidsuitkering of Ziektewet. Totaal zijn er 156 jongeren (onder de 27 jaar) met een uitkering.
Positieve ontwikkeling afhandeltermijnen
De gemiddelde doorlooptijden van de aanvragen Inkomen en Zorg zijn in het 4e kwartaal van 2024 verbeterd. De gemiddelde doorlooptijd bij de aanvragen Inkomen is gedaald van 28,83 werkdagen naar 26,81 werkdagen. Bij Zorg is de gemiddelde doorlooptijd gedaald van 31 naar 28 werkdagen. De gemiddelde doorlooptijd bij Schulddienstverlening is iets toegenomen van 103,81 naar 110,42 werkdagen. Gemiddeld blijven we bij de meeste aanvragen binnen de wettelijke termijn.
Uitgaven ISD totaal blijven binnen de begroting 2024
In april 2025 sturen wij de Jaarstukken 2024 en de Begroting 2026 naar de raden van de ISD-gemeenten toe. Op basis van de conceptjaarcijfers 2024 en de eerste controles van de accountant blijkt dat we totaal binnen de begroting 2024 blijven. De uitgaven Participatiewet zijn hoger dan bij de Halfjaarcijfers 2024 verwacht, omdat geen rekening was gehouden met de wettelijke indexeringen van de uitkeringen. De BUIG-budgetten die gemeenten ontvangen voor de uitgaven Participatiewet zijn ruim dekkend voor de uitgaven van de ISD. Gemeenten zijn hiervan ook op de hoogte.
Beheersbaar houden Zorguitgaven
Eind 2024 hebben we de raden geïnformeerd over de maatregelen die zijn genomen om de Zorguitgaven beheersbaar te houden. In het jaarverslag 2024 staat meer over de bevindingen en financiële consequenties van deze maatregelen. Bij de Wmo is en blijft altijd sprake van maatwerk en staat de hulpvraag van de inwoner centraal. In een persoonlijk gesprek met de inwoner onderzoeken we wat de inwoner nog zelf kan/al heeft gedaan. Daarnaast kijken we wat mogelijk is of al gedaan is met behulp van zijn eigen sociaal netwerk of wat mogelijk is via een voorliggende-/algemene voorziening. De komst van steeds meer algemene voorzieningen heeft naar verwachting een positief effect op de Zorguitgaven.
Nieuwe opdracht uitvoering Maatschappelijke Zorg
Gemeenten hebben de ISD voor 2023 en 2024 een opdracht gegeven voor de uitvoering van de Maatschappelijke Zorg. Hieronder vallen Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. De huidige opdracht is in overleg verlengd tot 1 april 2025. Op basis van de ervaringen en nieuwe inzichten volgt er een nieuwe opdracht, waarbij gemeenten en ISD betrokken zijn.
Nieuwe procedure klachtafhandeling
Per 1 januari 2025 is de klachtafhandeling gewijzigd. Het gaat om de afhandeling van klachten over het gedrag van medewerkers of over de manier waarop de ISD haar werk uitvoert. Tot 1 januari 2025 deden twee MT-leden deze klachtgesprekken. Nu kunnen inwoners ook kiezen om een klacht door de externe onafhankelijke bezwaarschriftencommissie af te laten handelen. De eerste ervaringen zijn dat inwoners kiezen voor een klachtgesprek met twee MT-leden. Na het eerste jaar volgt een evaluatie.
Bevindingen Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2024
Jaarlijks vindt het klanttevredenheidsonderzoek plaats. Het ene jaar uitgebreid en het andere jaar alleen het verplicht Cliëntervaringsonderzoek (CEO) voor de Wmo. Eind 2024 zijn de resultaten van het CEO 2024 bekend geworden. Belangrijkste conclusies zijn: acht op de tien klanten wisten waar zij terecht konden met hun hulpvraag, tweederde vindt dat ze snel geholpen worden, bekendheid cliëntondersteuner is gedaald, klanten zijn zeer tevreden over het keukentafelgesprek, meerderheid is tevreden over de ondersteuning vanuit de Wmo en ervaren positieve effecten daarvan. De ervaring leert dat inwoners pas om hulp gaan vragen als het echt nodig is en dan willen ze graag ook snel/met spoed geholpen worden.
Het afgelopen jaar hebben veel personeelswisselingen plaatsgevonden en waren vacatures niet meteen ingevuld. Op dit moment zijn alle vacatures weer ingevuld en we verwachten dat dit een positief effect heeft op de afhandeltermijnen. Voor de Wmo geldt wel dat er een zorgvuldig onderzoek moet plaatsvinden en dat kost ook tijd. Een onderzoek op basis van het meldingsgesprek kan uiteindelijk leiden tot een aanvraag Wmo.
Ontwikkelingen Schulddienstverlening
In januari 2025 hebben we de raden via een brief geïnformeerd over de evaluatie saneringskredieten, de stand van zaken over het schuldenknooppunt en het Collectief schuldregelen. In 2023 is de ISD Bollenstreek gestart met het verstrekken van saneringskredieten aan inwoners die in een problematische schuldsituatie verkeren. De eerste saneringskredieten zijn verstrekt en er is sprake van een stijgende lijn.
In de Basisdienstverlening schuldhulpverlening wordt het aanbieden van een saneringskrediet nog meer de standaard als nu. Alleen bij situaties waarbij een saneringskrediet niet passend is, zetten we nog schuldbemiddeling ingezet. Dat is als sprake is van wisselende inkomsten, verwachting dat het inkomen stijgt of het kredietbedrag hoger is dan € 5.000,-. De inzet van saneringskredieten levert tijdsbesparing op bij de afdeling schulddienstverlening. Deze tijd kan ingezet worden voor budgetcoaching aan klanten aan wie een saneringskrediet is verstrekt. Klanten geven aan dat na het verstrekken van het saneringskrediet rust is gekomen. Daardoor hebben ze meer ruimte om te werken aan hun financiële situatie, een schuldenvrije toekomst en eventuele andere problematiek.
In een later stadium onderzoeken we of er ook saneringskredieten verstrekt kunnen worden aan ondernemers en jongeren. Begin 2025 wordt de aansluiting op het schuldenknooppunt verder uitgewerkt en volgt daarna aansluiting bij Collectief schuldregelen.
Nieuwe aanbieders hulpmiddelen Wmo
Voor de hulpmiddelen Wmo heeft een aanbesteding plaatsgevonden. Per 1 februari 2025 zijn de nieuwe aanbieders van deze hulpmiddelen Welzorg Nederland B.V., Meyra Retail en Services B.V. en Kersten Hulpmiddelen B.V. Voor de ISD is Kersten Hulpmiddelen B.V. een nieuwe aanbieder. Tot 1 februari 2025 was Medipoint een aanbieder. Met Medipoint en Kersten Hulpmiddelen zijn goede overdrachtsafspraken gemaakt. Daarnaast hebben inwoners die een voorziening via Medipoint hadden een brief met informatie over de overdracht en hun nieuwe aanspreekpunt bij klachten ontvangen.
Meelopen
College- of raadsleden die interesse hebben om een dag(deel) bij de ISD mee te lopen zijn van harte welkom en kunnen dit kenbaar maken via e.cozijn@isdbollenstreek.nl.
Aparte nieuwsbrief voor burgers/ketenpartners
Voor onze klanten/burgers/ketenpartners uit de ISD-gemeenten hebben we een aparte nieuwsbrief Iedereen die zich inschrijft krijgt regelmatig een e-mail met informatie over onder andere de uitkeringen, schulddienstverlening, de Wmo en de dienstverlening van de ISD. Wilt u deze nieuwsbrief zelf ontvangen? U kunt u direct aanmelden.
ISD volgen op Twitter en Facebook
Als u volger wordt van de ISD krijgt u automatisch onze persberichten, nieuwsberichten en ISD-rubrieken. Via @ISDBollenstreek op X en via www.ISDBollenstreek.nl kunt u de ISD vinden.
Voor onze Facebookberichten kunt u terecht op Facebookpagina ISD.
Meld u aan voor de nieuwsbrief