Hoe kunt u een bezwaarschrift indienen?

U kunt een bezwaarschrift indienen als u het niet eens bent met een schriftelijk besluit (brief waarin staat of u iets wel of niet ontvangt) van de ISD Bollenstreek.

Hoe kunt u een bezwaarschrift indienen?

U stuurt een brief naar het dagelijks bestuur van de ISD Bollenstreek. In de brief moet u minimaal de volgende gegevens vermelden:

  • Uw naam en adres
  • De datum van uw brief (dag van verzending)
  • Uw handtekening
  • Met welke beslissing u het niet eens bent (datum en/of kenmerk en onderwerp)
  • Waarom u het niet eens bent met het besluit

Bezwaar indienen via het digitaal loket

U kunt een bezwaar ook via het digitaal loket van de ISD Bollenstreek indienen. Om gebruik te maken van het digitaal loket hebt u een DigiD nodig. DigiD is uw persoonlijke inlogcode voor de hele overheid.

Hoe wordt uw bezwaarschrift afgehandeld?

U ontvangt binnen een week een ontvangstbevestiging van uw bezwaarschrift. Voor de afhandeling van uw bezwaar zijn drie mogelijkheden. Dit zijn:

  • Een (pre)mediationgesprek
  • Een hoorzitting met de ambtelijke hoorcommissie of
  • Een hoorzitting met de externe adviescommissie.

Voor een (pre)mediationgesprek wordt u telefonisch of schriftelijk uitgenodigd. Voor een hoorzitting met de ambtelijke- of externe commissie krijgt u een uitnodiging van het secretariaat. In de uitnodiging staat waar en wanneer de hoorzitting plaatsvindt.

(Pre)mediation

Bij (pre)mediation wordt u uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met een medewerker of de directeur van de ISD Bollenstreek. Na dit gesprek kunt u aangeven of uw bezwaar voldoende is behandeld. Bent u niet tevreden, dan kunt u de bezwaarprocedure voortzetten. Dit betekent dat u een uitnodiging krijgt voor een hoorzitting met de ambtelijke- of externe commissie.

De ambtelijke hoorcommissie

De ambtelijke hoorcommissie bestaat uit twee leden en meestal een notulist (of een digitaal verslag). De commissie is niet betrokken geweest bij het besluit, waartegen uw bezwaar maakt. De ambtelijke commissie adviseert het dagelijks bestuur van de ISD Bollenstreek. Het dagelijks bestuur neemt op basis van dit advies een definitief besluit.

De externe commissie

De externe bezwaar- en klaagschriftencommissie bestaat uit een voorzitter en twee leden. De personele samenstelling kan per hoorzitting wisselen. Een secretaris ondersteunt de commissie. De externe commissie adviseert het dagelijks bestuur van de ISD Bollenstreek. Het dagelijks bestuur neemt op basis van dit advies een definitief besluit.

Hoorzitting

Tijdens de hoorzitting met de ambtelijke- of externe commissie kunt u uw bezwaar mondeling toelichten. U kunt dat zelf doen, maar als u het prettiger vindt kunt u ook een andere persoon schriftelijk machtigen om dit voor u te doen. De machtiging is niet nodig voor uw advocaat of als u samen met de persoon die u hebt gemachtigd naar de hoorzitting komt. De hoorzitting met de ambtelijke commissie vindt overdag plaats en met de externe commissie in de avonduren.
Van de hoorzitting wordt een (digitaal) verslag gemaakt. De commissie adviseert het dagelijks bestuur van de ISD Bollenstreek. Het dagelijks bestuur neemt op basis van dit advies een definitief besluit.

Niet verplicht

U bent niet verplicht om naar een hoorzitting te komen. Als u geen gebruik maakt van uw mogelijkheid een mondelinge toelichting te geven, wordt u verzocht dit van te voren aan de secretaris mee te delen. Uw klacht wordt dan op basis van de beschikbare stukken afgehandeld.

Verhinderd

Als u verhinderd bent de hoorzitting bij te wonen en uitstel van de hoorzitting wenst, dan moet u uiterlijk een week van tevoren bij het secretariaat van de commissie een gemotiveerd verzoek doen. Dit betekent dat u de reden van uw verhindering moet melden.

Leden bezwaarschriftencommissie vanaf 1 april 2016

  • mevrouw  mr. K. Belkadi
  • mevrouw mr. S.M.E. Dreyer
  • de heer mr. M.E. Kapel
  • mevrouw  mr. N. Khan
  • de heer mr. D.E. Lof
  • mevrouw I. Roubos-Beenen (voorzitter)
  • de heer dr.mr. I. Sewandono
  • mevrouw mr. D.P. Struijk (vice-voorzitter)

Als secretaris van de externe commissie zijn aangesteld:

  • Mevrouw mr. C.F.M. van der Meij, bereikbaar op telefoonnummer (0252) 251 620
  • Mevrouw mr. K.A. Linders, bereikbaar op telefoonnummer (0252) 251 645

Wanneer ontvangt u een besluit

U ontvangt binnen 6 tot 10 weken na de hoorzitting een schriftelijk besluit van het dagelijks bestuur. Het besluit kan zijn dat:

  • Uw bezwaarschrift is geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard. Dit betekent dat u geheel of gedeeltelijk gelijk krijgt.
  • Uw bezwaarschrift is ongegrond verklaard. Het dagelijks bestuur ziet geen reden om een ander besluit te nemen.
  • Uw bezwaarschrift is niet-ontvankelijk verklaard. Dit betekent dat uw bezwaarschrift niet inhoudelijk behandeld wordt. Dit kan zijn dat u uw bezwaarschrift te laat hebt ingediend of dat u niet hebt aangegeven waarom u een bezwaarschrift hebt ingediend of dat u bezwaar maakt tegen een besluit waartegen u geen bezwaar kunt maken.

Niet eens met het besluit

Bent u het niet eens met het besluit op uw bezwaarschrift? Dan kunt u binnen zes weken een beroepschrift indienen bij de rechtbank in Den Haag, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

Voorlopige voorziening

ls u de behandeling van een procedure niet af kunt wachten, kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Daarmee vraagt u aan de rechter een snel maar wel voorlopig besluit. U kunt een voorlopige voorziening bij de rechtbank aanvragen. U moet hiervoor wel griffiekosten betalen.

Stand van zaken

Voor informatie over de stand van zaken van uw bezwaarschrift kunt u contact opnemen met de secretarissen van de commissie bezwaarschriften- en klachten mevrouw C.F.M. van der Meij, bereikbaar op telefoonnummer (0252) 251 620 en mevrouw mr. K.A. Linders, bereikbaar op telefoonnummer (0252) 251 645.

Uitgelicht

Zoeken

Volg ons