2017-07 Hulp bij het huishouden / Schoon en leefbaar huis (voor de gemeenten Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen)

Wat betekent een schoon en leefbaar huis bij de hulp bij het huishouden?

Een schoon en leefbaar huis betekent dat u een schone woonkamer, keuken, sanitaire ruimte(n), in gebruik zijnde slaapkamer(s), gang/trap en/of schone kleding hebt.

Persoonlijke situatie en toekenning

Uw persoonlijke situatie staat centraal. U bespreekt met de ISD consulent wat u nog zelf kunt, wat uw omgeving kan doen en welke andere oplossingen er zijn. En voor welke huishoudelijke taken u hulp bij het huishouden krijgt. En hoe vaak die werkzaamheden moeten gebeuren. Dit kan betekenen dat niet alle vertrekken wekelijks worden schoongemaakt  en niet alle taken wekelijks worden uitgevoerd. De ISD maakt bij de toekenning gebruik van de onafhankelijke richtlijnen van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).

De werkzaamheden waarvoor u hulp bij het huishouden krijgt komen in de beschikking (=toekenningsbrief) van de ISD te staan. Op basis hiervan maakt u samen met uw zorgaanbieder een plan. Een plan betekent dat op papier staat welke taken uw hulp uitvoert en wanneer.

Geen uren

Bij een schoon en leefbaar huis is geen sprake van uren, maar gaat het om de resultaten van de hulp bij het huishouden. Wat er moet gebeuren is voor iedereen anders.

Welke taken vallen onder een schoon en leefbaar huis?

De taken voor een schoon en leefbaar huis zijn verdeeld in:

  • Lichte huishoudelijke taken (afwassen, opruimen, stof afnemen en bedden opmaken)
  • Zware huishoudelijke taken (stofzuigen, schrobben, dweilen, soppen van sanitair en keuken, ramen lappen (binnen), bedden verschonen, opruimen huishoudelijk afval)
  • Beschikken over schone en draagbare kleding (wassen, drogen en strijken van kleding. Ook het wassen en drogen van linnengoed (lakens, hand- en thee doeken) valt hieronder. Hierbij is het normaal dat de hulp gebruik kan maken van moderne hulpmiddelen zoals een wasmachine en een droger.)

De taken zijn afhankelijk van uw persoonlijke situatie en kunnen per persoon verschillen.

Welke taken vallen niet onder een schoon en leefbaar huis?
  • het verzorgen van planten en huisdieren
  • het schoonmaken van de ramen aan de buitenzijde
  • het verzorgen van het balkon/tuin
  • het schoonmaken van de hobbykamer, logeerkamer
  • het doen van boodschappen
  • het klaarmaken van maaltijden
  • het strijken van lakens, theedoeken, zakdoeken, ondergoed, etc.
  • het samen doen van leuke dingen zoals wandelen, thee drinken, etc.
  • het samen gaan naar afspraken van bijvoorbeeld de huisarts of het ziekenhuis
Wat bespreekt u met uw zorgaanbieder?

U bespreekt met uw zorgaanbieder hoe uw hulp de taken uitvoert die in uw beschikking staan. Wanneer komt de hulp langs en wanneer voert uw hulp welke taken uit. Dit legt u samen vast in een plan.
Mag u ook iets anders afspreken met de aanbieder dan wat in uw beschikking staat?
Ja, dat mag. Maar alleen in overleg met uw zorgaanbieder. De wijzigingen moeten in het plan staan. Uw hulp mag alleen taken uitvoeren die onder een schoon en leefbaar huis vallen en in het plan staan. Uw zorgaanbieder mag niet meer doen dan in uw beschikking staat. Wilt u een taak vaker uitgevoerd hebben, dan kan een andere taak minder vaak uitgevoerd worden. Dat is een afspraak tussen u en uw zorgaanbieder.

Wat doen als u niet tevreden bent?

Bent u ontevreden over het plan en de kwaliteit van de geleverde hulp bij het huishouden?
U kunt dan een klacht indienen bij uw zorgaanbieder. Elke zorgaanbieder is verplicht een klachtenregeling voor klanten te hebben. Hebt u de klachtenprocedure doorlopen en komt u er samen niet uit? Neemt u dan contact op met de ISD Bollenstreek.

Waar terecht voor taken die niet vallen onder een schoon en leefbaar huis?

Hebt u behoefte aan hulp voor taken die niet onder een schoon en leefbaar huis vallen. Er zijn particuliere organisaties, welzijnsorganisaties en vrijwilligersverenigingen waar u naar toe kunt voor verschillende zaken. Voorbeelden zijn een klussen- of boodschappendienst of een buurtkamer waar gezellige activiteiten worden georganiseerd. Meer informatie vindt u op de website van uw gemeente. U kunt ook langsgaan bij het loket van uw gemeente.

Hulp bij het huishouden nodig?

Hebt u hulp bij het huishouden nodig? Dan kunt u dat via een meldingsformulier bij uw gemeente kenbaar maken. Het meldingsformulier kunt u opvragen en inleveren bij uw gemeente of downloaden van de website van uw gemeente of van de ISD.

Brief bestaande klanten

De ISD heeft alle klanten uit de gemeenten Lisse, Noordwijkerhout en Teylingen die hulp bij het huishouden (categorie 1) hebben en vanaf 1 april 2017 overgaan naar een schoon en leefbaar huis persoonlijk een brief gestuurd met uitgebreide informatie over een schoon en leefbaar huis. Hebt u geen brief ontvangen? Dan kunt u contact opnemen met de ISD.
Voor de klanten uit Noordwijk is een schoon en leefbaar huis al vanaf 1 januari 2017 ingevoerd.

Meer informatie

Voor meer informatie over de hulp bij het huishouden en de folder een schoon en leefbaar huis kunt u contact opnemen met de ISD. Op de website van de ISD vindt u de actuele informatie.

Bereikbaarheid ISD

Telefoon : (0800) 95 67 000 (gratis)
Website : www.isdbollenstreek.nl
E-mail  : info@isdbollenstreek.nl
Persoonlijk : bezoek aan het lokaal loket/Zorgloket/Wmo Adviescentrum van uw woonplaats.

Uitgelicht

Volg ons